W przypadku tworzenia programu lojalnościowego (od podstaw, nowego) ważnym jest zdanie sobie sprawy, że kluczowymi będą tu trzy elementy: wiedza (informacja), postawa i zaangażowanie oraz produkt marketingowy. Ze wszystkich trzech należy wyprowadzić podstawowy model – zindywidualizowane podejście do klienta. Ponieważ mówimy tutaj o działaniach długofalowych, pracy nakierowanej na korzyści i budowanie relacji, całość musi być wystarczająco atrakcyjna, prosta i skłaniająca do wejścia w program / korzyść już od teraz. Atutem programów lojalnościowych jest to, że są już znane. Jest to także w pewnym sensie ich wadą. Nasz program winien być na tyle odróżniający się od innych, przy maksymalnej prostocie założeń i obsługi, żeby był od razu zauważony i obdarzony zainteresowaniem klientów. Co ogromnie ważne i co warto powtarzać – dobrze przygotowany i wdrożony program lojalnościowy to poza oczywistymi korzyściami długofalowe budowanie dobrego wizerunku firmy i marki (marek).
Myśląc o budowie programu lojalnościowego musimy wziąć pod uwagę takie elementy jak:
- Główne cele naszych działań (strategia)
- Zakres i grupę docelową
- Kierunki rozwoju programów
- Produkty marketingowe
- Marketing mix
- Strategię programu
- Metody wdrażania programu i szkolenia pracowników
- Metody kontroli programu
- Zasady zamknięcia/przedłużenia programu
Idąc dalej i patrząc na zakładane zyski w szerokim rozumieniu tego słowa, musimy przeanalizować też:
- Plan korzyści
- Korzyści materialne i niematerialne (relacje, wizerunek marki, etc.)
- W programie mieszanym – podział i rolę składników (nagrody i emocje)
- Ramy czasowe i zakładany zysk w czasie
- Odpowiedni dobór i test nagród (produkt marketingowy)